Contactgegevens
- School Ter Elst algemene info
VZW Gemengd buitengewoon onderwijs ‘Ter Elst’
adres: Zandstraat 30, 2570 Duffel
tel: 015/ 30 75 99 (secretariaat)
e-mail: info@schoolterelst.be
website: https://www.schoolterelst.be
instagram: school_ter_elst
- Schoolteam
schoolbestuur:
voorzitter: Dhr. Rudi Dillen
directie: meester Gert gert.heyselberghs@schoolterelst.be
waarnemend directeur: meester Ben ben.sas@schoolterelst.be
schoolpsycholoog: juf Kim kim.lambrecht@schoolterelst.be
administratief medewerker: juf Chris chris.monsieur@schoolterelst.be
Klastitularissen:
vlinder: juf Katleen katleen.lettani@schoolterelst.be
luchtballon: juf Reine reine.deley@schoolterelst.be
libel: juf Violaine violaine.rosseel@schoolterelst.be
zeppelin: juf Dagmar dagmar.vandevondel@schoolterelst.be
raket: meester Tom tom.leonidas@schoolterelst.be
helikopter: juf Naomi naomi.jacobs@schoolterelst.be
parachute: juf Phaedra phaedra.moonen@schoolterelst.be
straaljager: juf Lien lien.sels@schoolterelst.be
reiger: juf Aprill april.bueds@schoolterelst.be
satelliet: juf Olivia olivia.hellinx@schoolterelst.be
Ambulante leerkrachten en crisiswerking:
ambulante/halte: meester Tim tim.remans@schoolterelst.be
GOK/halte: juf Krista krista.debeer@schoolterelst.be
ambulante leerkracht: juf Isabelle isabelle.vanwinckel@schoolterelst.be
ambulante leerkracht: juf Tinne tinne.vandyck@schoolterelst.be
ambulante leerkracht: meester Geert geert.claessens@schoolterelst.be
ambulante leerkracht: meester Kris kris.engelborghs@schoolterelst.be
ambulante leerkracht: juf Helga helga.nauwelaerts@schoolterelst.be
turnleerkracht: meester Olaf olaf.delahaye@schoolterelst.be
turnleerkracht: meester Laurens laurens.gysels@schoolterelst.be
Paramedici:
kinesiste: juf Inez inez.bossers@schoolterelst.be
logopediste: juf Liesbet liesbet.claes@schoolterelst.be
logopediste: juf Elke elke.geluykens@schoolterelst.be
logistiek medewerker: meester Kim - Jeugdzorg Ter Elst (MFC/OBC)
VZW Jeugdzorg Ter Elst
adres: Zandstraat 10, 2570 Duffel
tel: 015/30 75 75 (onthaal)
e-mail: info@jeugdzorgterelst.be
website: www.jeugdzorgterelst.be
- CLB
CLB Het kompas
adres: Vijfhoek 1a, 2800 Mechelen
tel: 015/41 89 11 (onthaal)
fax: 015/41 89 13
e-mail: mechelen@clbkompas.be
website: www.clbkompas.be
De contactpersonen voor onze school zijn:
CLB ankerfiguur: Natalie Cammers nathalie.cammers@clbkompas.be
Schoolarts: Sarah Begyn sarah.begyn@clbkompas.be
Verpleegkundige: Heidi Van Hirtum heidi.vanhirtum@clbkompas.be
- Scholengemeenschap SAMBA 2.0
Vrije BuBao Ter Elst Zandstraat 30, Duffel
Vrije basisschool Wavo Leemstraat 20, O-L-V-Waver
Vrije basisschool Scheppers Melaan 16, Mechelen
Vrije basisschool Tuimeling Brusselsesteenweg 23, Zemst
- Ziekenhuis (in geval van spoedopname)
AZ Sint Maartenziekenhuis
adres: Liersesteenweg 435, 2800 Mechelen
tel: 015/89.10.10 (onthaal)
Het pedagogisch project
- Een school voor buitengewoon onderwijs, type 3
1.1 Een complexe beginsituatie als vertrekpunt
In het decreet basisonderwijs lezen we dat type 3-onderwijs aangepast is aan de opvoedings- en onderwijsbehoeften van kinderen met ernstige emotionele en/of gedragsproblemen. Heel dikwijls zal het kind onaangepast gedrag vertonen en op deze manier aangeven dat het niet goed gaat met hem of haar. We spelen in op die hulpvraag. Dit betekent dat we het kind met zijn of haar tekortkomingen aanvaarden zoals het is en helpen om tot meer gewenst gedrag te komen.
2.2 Basisvoorwaarden om tot leren te komen
Onze school wil onze kinderen helpen zich te ontplooien. We vertrekken vanuit drie dimensies van het leren: het durven leren, het willen leren en het kunnen leren.
– Het durven leren
Door de vele faalervaringen vermijden deze kinderen leerkansen. Ze denken toch weer te mislukken en scheppen hierdoor zelfwaarmakende voorspellingen. We denken aan:
- geloof in eigen mogelijkheden
- zicht hebben op eigen gedrag
- omgaan met succes en mislukking
- zich veilig en geborgen voelen
- zelfstandig keuzes kunnen maken
– Het willen leren
Kinderen moeten gemotiveerd zijn om te leren. Daarom is het belangrijk dat ze weten waarom leren belangrijk is. We denken aan:
- openstaan voor uitdagingen
- initiatief durven nemen, het kiezen van eigen doelen
- interesse en leergierigheid tonen
- betrokken zijn
- openstaan voor hulp en ondersteuning
– Het kunnen leren
Kinderen moeten beschikken over vaardigheden om informatie correct op te nemen, te verwerken en weer te geven. We denken aan:
- planmatig werken
- probleemoplossend denken
- transfers maken
1.3 Sociale en emotionele problemen krijgen voorrang
Het opbouwen van een vertrouwensrelatie is een noodzakelijke opdracht. Na iedere mislukking krijgt het kind de kans opnieuw te beginnen met een schone lei. Deze kinderen moeten duidelijk voelen dat ze aanvaard worden met of ondanks hun storend gedrag. Daarom is het belangrijk om alleen het negatief gedrag af te keuren en nooit het kind zelf! We besteden extra aandacht aan het welbevinden van elk kind. Dit komt voor ons op de eerste plaats.
Als er voldoende basis is om te leren, zullen we hier zeker aan werken. Wanneer de emotionele en/of gedragsproblematiek onder controle zijn, wordt leerstof niet langer gezien als middel, maar als doel.
1.4 Specifieke schoolkenmerken
Een type 3-school legt de nadruk op het bijbrengen en inoefenen van sociale vaardigheden en het leren leren. Als het mogelijk is, biedt de school dezelfde leerstof aan als het gewoon onderwijs. Hierbij moeten we rekening houden met de gedragsmoeilijkheden.
De essentie van een type 3-school is dat zij een goed leer- èn leefklimaat aanbiedt.
Onze school wil:
• een veilige en stimulerende leeromgeving zijn
Aanvaarding, waardering en een positieve benadering zijn hierbij essentieel. De problematiek van de kinderen erkennen en aanvaarden is belangrijk. Vanuit de sterke kanten van elk kind gaan we op zoek naar verdere ontplooiing op schools en sociaal vlak.
• extra houvast, rust en veiligheid bieden
We spreken vaak over de nood aan structuur. Kinderen moeten weten wat van hen verwacht wordt. De school moet een stimulerende en gestructureerde leeromgeving zijn.
• kinderen begeleiden door hen op een duidelijke, consequente en gestructureerde manier te benaderen
Achter elk probleemgedrag schuilt een onderliggende vraag, waarnaar leerkrachten en paramedici samen op zoek willen gaan. Dit is de basishouding. Kinderen voelen de onuitgesproken intenties van de leerkracht en dit vormt een dragende kracht binnen het hele proces.
• creatief op zoek gaan om kinderen zo veel mogelijk ontwikkelingskansen te geven
We stappen af van het gewone schoolleven. Het hele team werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
• zoeken naar ondersteunend materiaal en een aangepaste infrastructuur voorzien
Een aanpassing van de materiële omgeving is nodig gezien de ontwikkelingsproblematiek bij onze kinderen: rusteloosheid, concentratieproblemen, impulsiviteit, angst, perceptieproblemen,… . Stevig, eenvoudig materiaal en nette, overzichtelijke klassen helpen de aandacht langer vast te houden. Een verantwoord computergebruik kan hierbij helpen. Ook de inrichting en het gebruik van de speelplaats zijn belangrijk.
• werken aan een gevoel van verbondenheid
Verbondenheid houdt een wederzijdse band in. Het houdt ook rechten en plichten in. We voelen ons, tenminste gedeeltelijk, verantwoordelijk voor hen waarmee we ons verbonden voelen.
We leven in verbondenheid met:
- zichzelf
- de anderen
- de materialen
- de sociale omgeving
- het milieu en de leefomgeving
1.5 Relatie leerkracht-kind
De leerkrachten proberen, met ondersteuning, de juiste omgangsvormen te vinden. Dit is een groeiproces. Het kind aanvaarden en eerbiedigen met zijn gaven en tekorten, is onze basis. We blijven het kind zien los van het probleemgedrag.
Wij willen kinderen motiveren door een geduldige en tolerante houding aan te nemen en door structuur te bieden. Veel individuele aandacht, bemoedigende woorden en soms ook materiële beloningen helpen hen hierbij.
1.6 Handelingsplanning
We bekijken onze kinderen met een onderzoekende houding. Met het hele team gaan we op zoek naar een passende en aanvaardbare aanpak. De neerslag hiervan en de voortdurende bijsturingen zijn te vinden in het individuele handelingsplan. De samenwerking tussen de leerkrachten en de therapeuten is essentieel om een professioneel antwoord op de specifieke hulpvraag te kunnen geven. Daarnaast streven we naar voortdurend overleg tussen alle betrokkenen:
– informele, dagelijkse contacten tussen het personeel,
– de klassenraden
– de oudercontacten
– de platformvergaderingen
– de wekelijkse briefing
– de maandelijkse personeelsvergaderingen en het kernteam
Als het nodig of gewenst is zullen we verwijzers en/of ambulante hulpverleners bij deze individuele handelingsplanning betrekken.
We werken handelingsgericht via een handelingsplan op school-, klas en leerlingniveau en bieden zorg op maat aan voor ieder kind.
Type 3-leerlingen zijn leerlingen met een hulpvraag. Ze hebben specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften die steeds centraal worden gezet. Voor ieder type 3-leerling wordt een zorg op maat uitgewerkt. Deze zorg wordt zichtbaar gemaakt via het cyclisch proces van de handelingsplanning en het handelingsgericht werken:
- Bepalen van de beginsituatie via een degelijke beeldvorming
- Wat is de hulpvraag en wat zijn onze doelstellingen voor deze leerling?
- Voorbereiden van ons handelen en nagaan hoe de geselecteerde doelen zullen gerealiseerd worden
- Uitvoeren van de geselecteerde doelen via klas-en schoolactiviteiten
- Evalueren van ons handelen en tijdig bijsturen indien nodig
De visie en de organisatie van de school staan uitgeschreven in het schoolwerkplan dat schoolspecifiek is. In een groepswerkplan, dat door leerkrachten wordt opgemaakt, lezen we hoe er gewerkt wordt met de groep, hoe de klas georganiseerd wordt, welke lesmethodieken worden aangewend, welk beloningssysteem wordt gehanteerd, hoe er geobserveerd en geëvalueerd wordt. Daar waar het groepswerkplan onvoldoende beantwoordt aan de individuele ondersteuningsbehoeften, wordt er gewerkt met een individueel handelingsplan, dat onderdeel uitmaakt van het groepswerkplan en het schoolwerkplan. Bij het voorbereiden van klassenraden wordt er eveneens een individueel handelingsplan aangewend (IHP).
Alle persoonlijke gegevens die op de school aanwezig zijn, zullen op discrete wijze besproken en behandeld worden, conform de privacywetgeving.
Daarom wordt aan alle ouders/opvoeders bij inschrijving van de leerling de toestemming gevraagd om vertrouwelijke informatie te kunnen opvragen en/of doorgeven aan andere betrokkenen, enkel in het belang van de leerling.
1.7 Wij zijn een open school
Voor ons betekent dit een streven naar een ‘open’ schoolcultuur. We zijn steeds bereid om elk deel van de individuele handelingsplanning uitgebreid met ouders/opvoeders en verwijzers te bespreken.
Het heeft ook een letterlijke betekenis. Onze school is gelegen in een prachtige groene omgeving. Het domein is slechts gedeeltelijk omheind. We vinden het erg belangrijk dat de kinderen zich niet opgesloten voelen!
Maar dit heeft ook consequenties. Kinderen in crisis ontsnappen soms aan het toezicht van leerkrachten of verlaten in zeldzame gevallen het domein. Door strikt toezicht te houden, proberen we dit tot een minimum te beperken.
De procedures kunnen bij de directeur opgevraagd of besproken worden.
1.8 Gelijke OnderwijsKansen (GOK)
De school levert inspanningen om de onderwijskansen van alle leerlingen maximaal te ontplooien en te benutten. De school wil daarom ook rekening houden met de moeilijkheden die gepaard gaan met kansarmoede en/of anderstaligheid.
Wij willen niemand uitsluiten, we willen ons voor iedere leerling inzetten, we willen met al onze partners duidelijk, open en transparant communiceren.
De acties die de school onderneemt, worden opgenomen in het GOK-beleidsplan. We organiseren 2 keer op het jaar een praatcafé. Hier kunnen de ouders/opvoeders elkaar én de leerkrachten ontmoeten en een babbeltje slaan. De GOK-leerkracht informeert ook ouders indien nodig.
- Wij zijn een christelijke school
Wij geloven dat je een goed mens wordt door verbondenheid met jezelf, met de anderen en met de wereld. Vanuit ons christelijk mensbeeld geven we voorrang aan de volgende waarden:
• het unieke van ieder kind
• de verantwoordelijkheid van elke mens voor zijn handelen
• verbondenheid en solidariteit met anderen
• genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is
• openheid, respect en zorg voor mens en natuur
• vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid
• zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties
Tijdens de godsdienstlessen komt de christelijke levensbeschouwing uitdrukkelijk aan bod. Deze lessen worden door alle leerlingen verplicht gevolgd. Ze ondersteunen zo mee de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de kinderen.
- Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend aanbod
Wij streven naar een harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen! Hierbij staat de eigenheid van elk kind centraal. We organiseren activiteiten waarbij we kinderen in contact brengen met alle componenten van de cultuur, de wereld van:
• taal en communicatie
• het muzische
• cijfers en feiten
• de techniek
• het samenleven
• verleden en heden
• het goede
• zingeving
• beweging
Wat kinderen leren, moet later deel worden van hun ‘zijn’, van hun persoon. Het is niet voldoende dat kinderen beschikken over een aantal weetjes of dat ze een aantal vaardigheden kunnen toepassen als de leerkracht er om vraagt. Het is belangrijk dat kinderen leren met het oog op het leven. Dat ze de aangeleerde zaken kunnen toepassen in het dagelijkse leven.
- Belangrijke partners
Onze school wordt gedragen door het hele team onder leiding van de directeur. We werken samen, overleggen en streven naar een voortdurende kwaliteitsbewaking en –verbetering.
We erkennen ook onze partners in het opvoeden en het onderwijzen van kinderen. We respecteren ieders verantwoordelijkheid en we proberen te zorgen voor een goede organisatie.
We delen onze zorg voor kwaliteitsvol onderwijs met:
Ouders
Ouders zijn de eerste verantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen. Ze zijn vaak ook specialisten van hun kind. Daarom zijn ze onmisbare gesprekspartners. Een goede communicatie en een zo groot mogelijke betrokkenheid van ouders is nodig om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.
Jeugdzorg Ter Elst
Jeugdzorg Ter Elst is een MFC/OBC dat hulp biedt aan minderjarigen met ernstige gedrags- en emotionele moeilijkheden voor wie residentiële opvang is aangewezen. De school deelt het domein met deze instelling.
Een aantal kinderen die op het MFC/OBC verblijven, volgen les op onze school. Voor deze kinderen werken wij intens samen.
Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding, CLB Het Kompas (Mechelen)
De school en het CLB hebben een protocol opgesteld dat de aandachtspunten voor leerlingenbegeleiding vastlegt.
Niet alleen de school, maar ook de ouders en hun kinderen kunnen het CLB om raad en begeleiding vragen. Het CLB werkt gratis, discreet en is te bereiken op 015/41.89.11.
De school, de ouders en het CLB dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Externe begeleiders
Dit zijn al de mensen die ons ondersteunen, nascholen en ons helpen bij de voortdurende professionalisering.
Scholengemeenschap SAMBA 2.0
Onze school maakt deel uit van de scholengemeenschap SAMBA 2.0 (SAMenwerking BAsisonderwijs). Dit houdt in dat wij een bijzondere samenwerking nastreven met een aantal scholen uit de regio.
De lokale geloofsgemeenschap
Die verwijst naar de traditie en het geloof van waaruit in de school gewerkt wordt: de parochiale gemeenschap van Duffel.
Het schoolbestuur
Het schoolbestuur is de eigenlijke organisator van het onderwijs in onze school. Zij is verantwoordelijk voor het beleid en de beleidsvorming en schept de noodzakelijke voorwaarden voor een goed verloop van het onderwijs.
Wettelijke bepalingen
- Inschrijven van leerlingen
In september van het jaar waarin uw kind 5 jaar wordt, is het leerplichtig en dus wettelijk verplicht om les te volgen.
Bij de inschrijving dient een officieel document voorgelegd te worden dat de identiteit van het kind bevestigt en de verwantschap aantoont.
Voor de onderwijsinspectie hebben we een fotokopie nodig van de kids-ID of een klevertje van de mutualiteit. Tevens is een verslag M-decreet of een voorlopig verslag van het CLB vereist.
In het buitengewoon onderwijs kan een leerling lager onderwijs blijven volgen tijdens het schooljaar dat aanvangt in het jaar waarin hij/zij dertien wordt. Het volgen van buitengewoon lager onderwijs kan daarna nog met één schooljaar verlengd worden.
Na kennisneming van en toelichting bij het advies van de klassenraad nemen de ouders een beslissing. Leerlingen die het getuigschrift basisonderwijs behaald hebben, kunnen enkel nog in het basisonderwijs ingeschreven worden als de klassenraad hiermee akkoord is.
De leerlingen zijn verplicht alle lessen en activiteiten van hun leerlingengroep bij te wonen.
- Getuigschrift basisonderwijs en attest buitengewoon lager onderwijs
2.1 Getuigschrift (gelijkwaardigheidsattest)
De klassenraad oordeelt of een leerling in voldoende mate de leerdoelen heeft bereikt om het getuigschrift basisonderwijs te bekomen.
Aan leerlingen uit het buitengewoon onderwijs kan het getuigschrift basisonderwijs uitgereikt worden indien de leerdoelen van het gevolgde handelingsplan door de onderwijsinspectie als gelijkwaardig worden beschouwd met die van het gewoon lager onderwijs (art. 54 Decreet Basisonderwijs van 25/2/97).
Leerlingen met een getuigschrift kunnen starten in 1A, leerlingen zonder getuigschrift in 1B.
Voor deze leerlingen dient de directeur een vraag tot erkenning van gelijkwaardigheid te richten aan de inspecteur BuO van het ambtsgebied.
Het is uitzonderlijk dat dergelijke beslissing door de ouders wordt aangevochten.
In voorkomend geval wenden de ouders zich binnen de zeven kalenderdagen tot de directeur die de klassenraad dan binnen de drie werkdagen opnieuw samenroept. De betwiste beslissing wordt opnieuw overwogen. De ouders worden schriftelijk verwittigd van het resultaat van deze bijeenkomst.
Als de betwisting blijft bestaan kunnen de ouders aangetekend beroep instellen bij de voorzitter van het schoolbestuur (zie contactgegevens)
2.2 Attest
Iedere leerling die bij het voltooien van het buitengewoon lager onderwijs geen getuigschrift krijgt, heeft recht op een attest met de vermelding van het aantal en de soort van de gevolgde schooljaren lager onderwijs, afgeleverd door de directeur.
- Schoolverandering
Elke schoolverandering moet schriftelijk worden meegedeeld door de directie van de nieuwe school aan de directie van de oorspronkelijke school (dit is de school die de leerling zal verlaten).
Om de procedure vlot te laten verlopen, worden de ouders verzocht het daartoe bestemde formulier dat door de directie van de nieuwe school is ingevuld, te handtekenen.
De directie van de nieuwe school stuurt het document op per aangetekende zending.
Bij een schoolverandering wordt een kopie van het gemotiveerd verslag voor toegang tot het geïntegreerd onderwijs en een kopie van een verslag tot toegang tot het Buitengewoon Onderwijs overgedragen aan de nieuwe school.
In geval het schoolbestuur van de oorspronkelijke school akkoord gaat met de schoolverandering, schrijft de directeur de leerling onmiddellijk uit. In de andere school wordt de leerling de volgende dag ingeschreven.
- Toelatingsvoorwaarden voor 6-jarigen die vanuit het buitengewoon onderwijs de overstap naar een school voor gewoon onderwijs maken.
Voor leerlingen die in aanmerking komen om op 6-jarige leeftijd naar een school voor gewoon basisonderwijs over te stappen, moeten we rekening houden met de volgende bijzondere verplichtingen inzake aanwezigheid in het kleuteronderwijs.
- Het voorgaande schooljaar ingeschreven zijn geweest in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs EN gedurende die periode gedurende ten minste 290 halve dagen aanwezig zijn geweest.
- Voldoen aan een proef die de kennis van het Nederlands peilt. De inhoud van deze proef wordt vastgelegd door de Vlaamse Regering. Het CLB van de school is bevoegd die taalproef af te nemen.
- beschikken over een bewijs dat hij het voorafgaande schooljaar onderwijs heeft genoten in een Nederlandstalige onderwijsinstelling.
- Tijdelijk onderwijs aan huis
5.1 Kleuters
Een kleuter die 5 jaar is geworden voor 1 januari van het lopende schooljaar heeft recht op onderwijs aan huis (4 lestijden per week) indien volgende voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:
- de leerling is meer dan 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig wegens ziekte (voor chronisch zieke kinderen vervalt de wachttijd van 21 kalenderdagen, deze kinderen hebben recht na 9 halve schooldagen) of ongeval,
- de ouders een schriftelijke aanvraag hebben ingediend bij de directie,
- de aanvraag is vergezeld van een medisch attest,
- de afstand tussen de school en de verblijfplaats bedraagt ten hoogste 20 km.
5.2 Leerplichtig kind
Een leerplichtig kind uit het buitengewoon onderwijs heeft recht op tijdelijk onderwijs aan huis indien volgende voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:
- De leerling is meer dan 28 kalenderdagen afwezig wegens ziekte of ongeval.
- De ouders hebben een schriftelijke aanvraag ingediend bij de directie. Die aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat het kind de school niet kan bezoeken en dat het toch onderwijs mag volgen.
- De afstand van de school tot de verblijfplaats van het kind bedraagt ten hoogste 20 km.
- Afspraken i.v.m. sponsoring en reclame in de school
Bij het sluiten van sponsorovereenkomsten worden volgende regels gehanteerd:
- het moet in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen,
- het moet verenigbaar zijn met de doelstellingen van de school,
- het mag niet in strijd zijn met de kwalitatieve eisen van de school,
- het mag het onderwijskundig proces niet beïnvloeden,
- het mag geen afbreuk doen aan de betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en objectiviteit van alle
Betrokkenen, - het mag geen schade berokkenen aan leerlingen, ouders en personeel.
De ouders die, ondanks de voorzichtige houding van de school, toch menen op een of andere manier benadeeld te zijn geweest of dreigen te worden, kunnen steeds klacht neerleggen bij:
Commissie voor Zorgvuldig Bestuur
t.a.v Marleen Broucke, Adviseur
Kamer 1C 24
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
- Roken
Er geldt vanaf 1 september 2018 een algemeen rookverbod op heel het schooldomein. De school moet 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 rookvrij zijn. Dit rookverbod geldt voor iedereen die een school betreedt, zowel leerlingen, internen, schoolteams, ouders en bezoekers. Ook elektronische sigaretten en andere varianten zijn verboden.
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR)
Op 25 mei 2019 is de privacy-wetgeving verstrengd.
Het schoolreglement is aangepast aan deze verordening. Enkele belangrijke wijzigingen zijn de volgende:
• Voor het maken van beeld-en geluidsopnames is de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene noodzakelijk.
• Ouders kunnen toegang krijgen tot hun persoonsgegevens die de school verwerkt. Ouders kunnen een digitale kopie krijgen in samenspraak met de school. De school mag voor een eerste kopie geen administratieve kost aanrekenen.
Op de website www.privacyopschool.katholiekonderwijs.vlaanderen kan u meer info nalezen.
Ben Sas is voor onze school het aanspreekpunt voor informatie en veiligheid (AIV).
Via volgend mailadres kan u meer informatie bekomen:
privacy@schoolterelst.be
- Orde en tuchtmaatregelen
9.1 Ordemaatregelen
Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel worden genomen in de vorm van o.a.:
- een verwittiging
- een gepaste extra taak
- plaatsing van de leerling aan de rustbank, in de gang of in een parallelklas.
- een tijdelijke verwijdering uit de klas. De leerling wordt naar de Halte gebracht.
- een gesprek met de ouders/opvoeders.
Deze ordemaatregelen kunnen genomen worden door elk personeelslid van de school, eventueel in samenspraak met de directie.
9.2 Bewarende maatregelen & tuchtmaatregelen
Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekken van het onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in het gedrang brengt, kan er een bewarende maatregel genomen worden.
Mogelijke bewarende maatregelen zijn:
- een preventieve schorsing
Bij een preventieve schorsing mag de leerling gedurende een bepaalde periode de lessen en de activiteiten van zijn leerlingengroep niet volgen. Een preventieve schorsing wordt gehanteerd om de leefregels te handhaven en om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is. Het gaat om een uitzonderlijke maatregel. Tijdens de periode van de schorsing moet de leerling wel op school zijn. Een preventieve schorsing mag maximaal 5 opeenvolgende schooldagen duren en zal plaatsvinden buiten de klas. De directeur kan beslissen om de preventieve schorsing eenmalig te verlengen met maximaal 5 opeenvolgende schooldagen. Een preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan na de beslissing. De school verwittigt de ouders van de preventieve schorsing. - tijdelijke uitsluiting
Een tijdelijke uitsluiting is een tuchtsanctie die kan gehanteerd worden. Het gaat om een uitzonderlijke maatregel. Bij een tijdelijke uitsluiting mag de leerling de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep niet volgen.
Een tijdelijke uitsluiting (het niet mogen bijwonen van de lessen of activiteiten) duurt minimaal één schooldag en maximaal vijftien opeenvolgende schooldagen. Een tijdelijke uitsluiting kan niet verlengd worden. Wel kan (enkel) bij een nieuw feit een nieuwe tijdelijke uitsluiting opgelegd worden.
Een tijdelijke uitsluiting kan pas uitgevoerd worden na het doorlopen van een procedure die de rechten van verdediging waarborgt en waarin de volgende principes gehanteerd worden:
• voorafgaand moet het advies van de klassenraad ingewonnen zijn;
• de intentie tot de tijdelijke uitsluiting moet schriftelijk aan de ouders meegedeeld worden;
• de ouders en de leerling hebben inzage in het tuchtdossier van de leerling (met inbegrip van het advies van de klassenraad). Ze worden ook gehoord en kunnen zich hierbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon;
• de tijdelijke uitsluiting moet in verhouding zijn met de ernst van de feiten;
• de beslissing om tijdelijk uit te sluiten wordt schriftelijk gemotiveerd en meegedeeld aan de ouders.
Het algemeen principe is dat de school voor opvang voorziet. Enkel als de school aan de ouders schriftelijk motiveert waarom dit niet haalbaar is, moet de school niet voor opvang zorgen.
- definitieve uitsluiting
Een definitieve uitsluiting is een tuchtsanctie die ten aanzien van een leerplichtige leerling in het lager onderwijs kan gehanteerd worden. Het gaat om een uitzonderlijke maatregel.
Een definitieve uitsluiting houdt in dat de leerling uit de school wordt uitgeschreven op het ogenblik dat de leerling in een andere school is ingeschreven, en uiterlijk één maand na de schriftelijke kennisgeving (zie punt 5.2) van de definitieve uitsluiting. In deze maand zijn de vakantieperioden tussen 1 september en 30 juni niet inbegrepen. In afwachting van de inschrijving in een andere school mag de leerling de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep niet volgen.
Uiterlijk vijf werkdagen na de ontvangst van de beslissing tot uitsluiting, kunnen de ouders schriftelijk beroep indienen bij de voorzitter van de beroepscommissie of bij de voorzitter van het schoolbestuur. Het beroep schort de beslissing niet op.
Voorzitter schoolbestuur Katholiek Onderwijs Beroepscommissie
Dhr. Rudi Dillen Guimardstraat 1
p/a Zandstraat 30 1040 Brussel
2570 Duffel
Schoolorganisatie
- Begin en einde van de lessen
Dag Voormiddag
speeltijd van 10.40u tot 10.55u
(maandag van 10.50u tot 11.00u) Namiddag
speeltijd van 14.35u tot 14.45u
Maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag 10.00u – 12.15u
9.00u – 12.15u
9.00u – 12.15u
9.00u – 12.15u
9.00u – 12.15u 12.55u – 15.35u
12.55u – 15.35u
geen les
12.55u – 15.35u
12.55u – 15.10u
1.1 De wekelijkse briefing op maandag
Op maandag starten de lessen om 10u.
Van 9u tot 9.45u is er een wekelijkse overleg met het personeelteam. Zo krijgt de school de kans om alle geplande activiteiten te overlopen en te voorzien van de nodige begeleiding.
Er wordt ook tijd gemaakt om afspraken te maken voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. Samen zoeken we naar oplossingen of wordt er belangrijke informatie doorgegeven.
1.2 Geen voor- of naschoolse opvang
Er is enkel toezicht voorzien 15 minuten voor de lessen. Er is dus geen voor- of naschoolse opvang.
1.3 Middagpauze
Tijdens de middag eten de kinderen hun gezond lunchpakket op in de klas. Drank wordt voorzien door de school in glazen flesjes van 25cl. De leerlingen hebben keuze uit melk, spuitwater en plat water wat kadert in het gezondheidsbeleid van de school.
- Agendamap
Elke leerling krijgt aan het begin van het schooljaar een agendamap. In deze agendamap zit steeds de agenda en eventueel huiswerk en brieven. Op de binnenkant van de agendamap hangt een geldzakje en staat de volgende informatie:
– buschauffeur van uw kind + telefoonnummer
– de verlofdagen tijdens het schooljaar
– de zwemdata
– overzicht van de betalingen
De agenda is een zeer belangrijk document en moet iedere dag aanwezig zijn op school. Zorgzaam omgaan met de agenda is dan ook belangrijk.
Een agenda is ook een heen- en weerschrift. Het is een bijzonder belangrijk communicatiemiddel tussen ouders/opvoeders, leerkrachten, leerlingen en de school. De agenda moet dagelijks getekend worden door ouders of opvoeders.
- Huistaken
Huistaken worden genoteerd in de agenda. Als huiswerk niet gemaakt werd, noteren ouders hiervoor een reden in de agenda. Zo kan de leerkracht rekening houden met bepaalde omstandigheden.
3.1 Wat is huiswerk?
Huiswerk omvat taken en opdrachten die leerlingen elders dan op school moeten uitvoeren (meestal thuis of in een leefgroep).
- iets in orde brengen, laten tekenen, een brief voorlezen,…
- iets meebrengen, verzamelen, …
- iets inoefenen, afwerken, uitproberen, …
- iets leren, opzoeken, bekijken, …
3.2 Hoeveel huiswerk?
kleuters geen huiswerk (iets meebrengen of verzamelen kan wel)
niveau 1ste en 2de leerjaar tot 10 min.
niveau 3de en 4de leerjaar tot 15 min.
vanaf niveau eind 4de tot 20 min.
De school geeft geen huiswerk op woensdag. Iets meebrengen, afgeven of in orde brengen, kan natuurlijk altijd.
- Afwezigheden
4.1 Kleuters
Het is wenselijk dat ouders of opvoeders de school informeren omtrent de afwezigheid van kleuters, want ook kleuters moeten voldoende aanwezig zijn op school. In de eerste plaats omwille van de taal- en de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook omwille van enkele wettelijke minimumdrempels om te kunnen blijven genieten van schooltoelagen.
Leeftijd op 31 december Aantal halve dagen verplicht aanwezig
< 3 jaar 100
3 jaar 150
4 jaar 185
5 jaar 290
6 jaar zie lagere school
4.2 Lagere school
Ouders of opvoeders brengen de school tijdig op de hoogte in geval van afwezigheid. Het is belangrijk dat in het kader van leerplicht afwezigheden steeds gewettigd worden.
- Wegens ziekte
Afwezigheden van meer dan drie opeenvolgende kalenderdagen moeten via een medisch attest verklaard worden. Dit attest wordt steeds door een arts opgesteld.
Tot maximum drie opeenvolgende kalenderdagen volstaat een verklaring van de ouders, dit echter met een maximum van 4 keer per jaar. In de agenda zijn 4 briefjes voorzien om deze afwezigheden wegens ziekte te wettigen; Z1, Z2, Z3 en Z4.
- Van rechtswege
Mits voorlegging van een document met officieel karakter zijn volgende afwezigheden gewettigd:
• bijwonen familieraad
• bijwonen begrafenis van bloed- of aanverwant
• oproeping of dagvaarding voor de rechtbank
• maatregelen in het kader van de bijzondere jeugdzorg
• onbereikbaarheid van de school door overmacht
• het beleven van feestdagen, inherent aan erkende godsdiensten (verklaring ouders is hier voldoende) - Mits toestemming van de directeur
Andere afwezigheden moeten steeds vooraf besproken worden met de directeur. - Problematisch afwezig
Als een afwezigheid niet kan gewettigd worden, is de school verplicht deze te noteren als ‘problematisch’. Uw kind mag niet meer dan 5 halve dagen onwettig afwezig zijn. Vanaf dan loopt u het risico om de schooltoelage te verliezen.
De school start volgende procedure op en onderneemt acties om dit samen met u in de toekomst te vermijden:
• Vanaf 3 halve dagen onwettig afwezig zal de titularis van uw kind dit melden aan de psycholoog.
• De psycholoog brengt tijdens het twee-wekelijks overleg de CLB-medewerker op de hoogte.
• Vanaf 5 halve dagen onwettig afwezig wordt een begeleiding opgestart, gecoördineerd door het CLB in samenspraak met de school en de ouders. We gaan samen op zoek naar oorzaken maar vooral naar oplossingen. De acties worden genoteerd in een begeleidingsfiche en bewaard op school.
• Na 29 halve dagen onwettig afwezig heeft de school meldingsplicht bij de overheid. U loopt het risico de schooltoelage te verliezen.
- Medicatie en EHBO
We maken graag duidelijke afspraken over het gebruik van medicatie en de communicatie hierover. De school kan enkel handelen onder strikte voorwaarden.
5.1 Uw kind wordt ziek op school
Als leerlingen ziek worden op school worden steeds de ouders of opvoeders verwittigd. De mogelijkheden worden besproken.
De school geeft op eigen initiatief geen medicatie. Als de klacht van uw kind ernstiger wordt of lange tijd niet verbetert, vragen wij u uw zoon of dochter op te halen.
De school zal natuurlijk altijd eerste hulp geven bij kleine ongevallen. Deze voorvallen worden genoteerd in een EHBO-map.
Bij ernstige verwondingen gaan wij met leerlingen naar de spoeddienst van het AZ-St. Maartenziekenhuis, te Mechelen.
Indien nodig of bij twijfel wordt een ziekenwagen opgeroepen.
5.2 Uw kind heeft tijdelijk medicatie nodig
Als uw kind met doktersvoorschrift tijdelijk medicatie moet krijgen tijdens de schooluren, moeten wij van u hierover duidelijke instructies ontvangen alsook een doktersbewijs. We denken aan hoestsiroop, keelpastilles, zalf, enz…
5.3 Uw kind heeft systematisch medicatie nodig
Als uw kind systematisch medicatie nodig heeft, wordt dit besproken met de psycholoog tijdens de inschrijving. Het is belangrijk dat de informatie correct doorgegeven wordt zodat de leerkrachten die met uw kind werken op de hoogte gebracht kunnen worden.
5.4 Weigeren van medicatie (tijdens vastenperiodes, bv: Ramadan,…)
Vanuit de visie van onze Katholieke school respecteren wij alle godsdiensten en hun daarbij horende feestdagen. Zo is ook de Ramadan een periode waar we respectvol mee omgaan.
De school heeft hierover verschillende gesprekken gevoerd met geestelijken binnen de Moslimgemeenschap en onderzoek gevoerd naar wat kan en niet kan:
• Jongeren onder de 12 jaar zijn niet verplicht om deel te nemen aan de Ramadan.
• Indien jongeren toch willen deelnemen, zorgt het toedienen van medicatie tijdens de Ramadan er niet voor dat de vastenperiode verbroken wordt, indien dit in functie is van de gezondheid van het kind.
Toch merkten we in het verleden dat het toedienen van medicatie tijdens de Ramadan voor interpretatie vatbaar is. We willen als school vooral duidelijkheid scheppen naar ouders toe.
Leerlingen waarbij medicatie voorgeschreven is door een arts of psychiater dienen hun medicatie ook te nemen tijdens de Ramadan. Indien een cyclus van medicatie onderbroken wordt, kan dit invloed hebben op het functioneren van de leerling. We willen ook in deze vastenperiode zo veel mogelijk stabiliteit aanbieden in functie van de leerling, de medeleerlingen, de leerkrachten en de schoolwerking.
De school behoudt zich bijgevolg het recht om leerlingen die weigeren medicatie in te nemen tijdens de Ramadan, tijdelijk niet toe te laten in de klas- en/of schoolwerking.
Uiteraard en bij uitbreiding, geldt deze afspraak voor alle leerlingen in eender welke periode van het schooljaar. Indien een leerling (gedrags-) medicatie die voorgeschreven is door een arts of psychiater weigert te nemen (al dan niet in samenspraak met de ouder(s)), kan de school de leerling weigeren tot de klas- en/of schoolwerking als blijkt dat het gebrek aan medicatie zorgt voor buitensporige (gedrags-) problemen.
5.5 Medische fiche
Een medische fiche wordt ingevuld bij inschrijving. Elke wijziging moet u onmiddellijk aan de school melden alsook een doktersbewijs.
- Crisisopvang: de Halte en de beveiligingskamer
Op onze school is er een voltijdse crisisopvang voorzien. Deze opvang heet ‘de Halte’.
6.1 De Halte
Wij hopen dat kinderen in conflict er tot rust kunnen komen en indien nodig hun taak rustig kunnen afwerken.
De permanentie in de Halte wordt gewaarborgd door een ervaren leerkracht of een paramedicus. Indien nodig is er overleg tussen de permanentie en de ouders. Eventueel kan de psycholoog en/of de directeur betrokken worden bij dit overleg.
Soms zijn er ingrijpende gebeurtenissen die zich buiten de context van de school afspelen maar die toch aanleiding geven tot conflicten en ruzies op school.
We vragen aan ouders en opvoeders om deze vaak ingrijpende gebeurtenissen te melden aan de school zodat het team zich preventiever kan opstellen.
6.2 Het haltebriefje
Een kort verblijf in de Halte wordt niet altijd besproken of gecommuniceerd met ouders. Vaak gaat het over kleine ruzies tussen leerlingen, een gevoel van ontevredenheid, koppigheid,…
Als conflicten of negatieve gevoelens intenser worden, als ze vaker voorkomen of ze duren opvallend langer, wordt er minstens een haltebriefje meegegeven voor de ouders.
De kans is echter groot dat er ook telefonisch contact is met de ouders om het conflict reeds te bespreken.
Het haltebriefje wil ouders en opvoeders in de eerste plaats informeren: de aanleiding, de crisis zelf, de oplossingen,…
Thuis of in de leefgroep kan dan nog eens teruggeblikt worden op het verloop van de crisis. Het is zeker niet de bedoeling om hiervoor thuis een straf te geven aan uw kind.
Het haltebriefje wordt via de agenda meegegeven en moet door ouders of opvoeders ondertekend worden.
6.3 Fysieke begrenzing, vrijheidsbeperkende maatregelen en veiligheidstechnieken
In overeenstemming met het nieuwe Onderwijsdecreet XXXIV gelden de volgende richtlijnen voor vrijheidsbeperkende maatregelen binnen onze school:
Algemeen beleid: fixatie en afzondering zijn verboden, tenzij er sprake is van ernstig en acuut gevaar, potentieel gevaar en om ontwikkeling en ontplooiingskansen te bevorderen.
• Er is sprake van afzondering wanneer een persoon verblijft in een ruimte die deze niet zelfstandig kan verlaten.
• Fixatie houdt elke handeling in die de bewegingsvrijheid van een persoon beperkt, verhindert of belemmert, waarbij de persoon niet zelfstandig zijn bewegingsvrijheid kan herwinnen.
Toegestane maatregelen
- Potentieel gevaar
Bij potentieel gevaar worden maatregelen genomen om de veiligheid en ontwikkeling van leerlingen te waarborgen, zoals:
• extra begeleiding, toezicht en/of specifieke interventies om de ontwikkeling en ontplooiing van de leerling te bevorderen
• enkel het gebruik van maatregelen die gekaderd zijn in de begeleiding, ondersteuning en het leerproces van het kind (= orthopedagogische vraagstelling) met een blijvend zoeken naar alternatieven om afzondering en fixatie te vermijden. - In situaties van ernstig en acuut gevaar zijn fixatie en afzondering toegestaan onder de volgende strikte voorwaarden:
• Proportionaliteit en noodzaak: De maatregel moet noodzakelijk en in verhouding tot het dreigende gevaar zijn.
• Tijdelijkheid: De maatregel wordt zo kort mogelijk toegepast en beëindigd zodra de situatie onder controle is.
• Registratie en rapportage: Elk incident wordt gedocumenteerd en gerapporteerd aan ouders/verzorgers en relevante autoriteiten.
• Nazorg: Er wordt nazorg verleend aan de betrokken leerling.
Training en evaluatie
Medewerkers worden getraind in het veilig toepassen van maatregelen. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en aangepast indien nodig. Ook hier worden ouders steeds geïnformeerd wanneer een maatregel wordt genomen of veranderd. Voor de visieteksten met uitgebreide info, voor vragen of opmerkingen kunnen ouders en verzorgers contact opnemen met de directie.
Persoons- en teamgerichte veiligheid (PTV-technieken)
Bij een crisissituatie kan het nodig zijn dat het kind uit de ruimte wordt gehaald waar het probleem zich voordoet. Kinderen in conflict kunnen dit echter niet steeds op vrijwillige basis en zullen hiertoe verbaal niet altijd te overtuigen zijn. Bovendien kan de veiligheid van het kind zelf, andere kinderen en/of begeleiders in gevaar worden gebracht door het escalerende crisisgedrag van het kind.
In dat geval is het de bedoeling het kind op een menswaardige, veilige, anatomisch-verantwoorde en geweldloze manier te verwijderen van de omgeving waarin het conflict is ontstaan.
Hiervoor dient gebruik gemaakt te worden van persoons- en teamgerichte veiligheidstechnieken. Deze technieken stellen de begeleiders in staat om op een rustige, kordate, veilige en doelgerichte manier het kind te begeleiden naar de gewenste locatie.
Het gebruik van deze technieken dient steeds doordacht te gebeuren. Wanneer ingrijpen nodig blijkt, dient men -van zodra het kind rustiger blijkt- opnieuw initiatief te laten geven aan het kind. Concreet betekent dit dat wanneer een kind zich meewerkend opstelt, de greep versoepeld zal worden en we zo snel als mogelijk overgaan tot het geven van een hand, het lossen van een kind en het zoeken naar andere manieren om rustig te worden.
De beveiligingskamer
De beveiligingskamer wordt gebruikt voor kinderen waarbij het gedrag risico’s inhoudt voor de eigen fysieke integriteit, die van anderen en/of waarbij het gedrag materieel-vernielend werkt.
Het gebruik van de beveiligingskamer is de (laatste) stap nadat alle andere beschikbare alternatieven gefaald hebben.
Een zo snel mogelijke terugkeer naar het pedagogisch kader wordt ook vanuit duidelijk omschreven procedures en afspraken altijd als doel gesteld. Elke beroving van vrijheid wordt geregistreerd en opgevolgd. Ouders worden van elke interventie, waar afzondering voor nodig is, op de hoogte gesteld. Dit kan telefonisch of per mail (indien er telefonisch geen bereik was).
De beveiligingskamer grenst aan de Halte. Kinderen in de beveiligingskamer staan onder permanent toezicht. Als de deur moet gesloten worden, is er toezicht via een camera.
Beelden worden opgenomen en niet langer dan nodig bewaard.
Specifiek voor School Ter Elst
• We passen de regels van afzondering en fixatie strikt toe, zoals voorgeschreven in het Nieuwe Onderwijsdecreet.
• Fixatie en afzondering zijn steeds de laatste stappen, we proberen steeds eerst op verschillende manieren de kinderen uit een conflict te halen.
• Na elke fixatie en afzondering, gaan we met de leerling in overleg (nazorg).
• Na een afzondering in de beveiligingskamer of een zware vorm van fysieke agressie, waarvoor ons ingrijpen nodig was, zullen ouders/opvoeders telefonisch op de hoogte gebracht worden. Het gebeuren wordt steeds geregistreerd in ons elektronisch kind-volgsysteem.
• Elk “kleiner” ingrijpen zal geregistreerd worden in ons elektronisch kind-volgsysteem. Ouders zullen (via de agenda of per mail) op de hoogte gebracht worden.
• Communicatie met de ouders/opvoeders is zeer belangrijk voor ons. Soms krijgen de ouders echter de info al voor wij ze kunnen geven en duiden. Ouders kunnen steeds de school bellen, mailen of aanschrijven via de agenda van de kinderen als ze over een specifiek geval meer info willen. We willen en zullen steeds in gesprek gaan om ons handelen/ingrijpen te verantwoorden.
6.4 De beveiligingskamer
De beveiligingskamer wordt gebruikt voor kinderen waarbij het gedrag risico’s inhoudt voor de eigen fysieke integriteit, die van anderen en/of waarbij het gedrag materieel vernielend werkt.
Het gebruik van de beveiligingskamer is de (laatste) stap nadat alle andere beschikbare alternatieven gefaald hebben.
Een zo snel mogelijke terugkeer naar het pedagogisch kader wordt ook vanuit duidelijk omschreven procedures en afspraken altijd als doel gesteld. Elke beroving van vrijheid wordt geregistreerd en opgevolgd. Ouders worden van elke interventie, waar afzondering voor nodig is, op de hoogte gesteld. Dit kan telefonisch of per mail.
De beveiligingskamer grenst aan de Halte. Kinderen in de beveiligingskamer staan onder permanent toezicht. Als de deur moet gesloten worden, is er toezicht via een camera.
De beelden worden opgenomen maar kunnen enkel met toestemming van de directeur worden herbekeken. De beelden worden niet langer dan nodig bewaard.
- Speeltijden
De speeltijd is een moment van ontspanning. Ook tijdens deze momenten willen wij graag het pedagogisch project van de school waarmaken. We willen elk kind de kans geven zich te kunnen ontspannen op een manier die voor hem of haar comfortabel, veilig en plezierig is.
De school voorziet voldoende toezicht door personeel tijdens de speeltijden.
7.1 Afspraken
- Tenzij anders werd afgesproken met de klasleerkracht, spelen alle kinderen op de speelplaats.
- Leerlingen die in de klas spelen, houden zich aan de afspraken die ze maken met de klasleerkracht.
- Op de speelplaats werken we met duidelijk afgebakende zones.
• De leerlingen kunnen gebruik maken van het spelaanbod van de school. - Vechtpartijen en pesterijen worden niet geduld. De leerlingen die een opmerking niet aanvaarden, verblijven maximaal 5 minuten in de kanszone. Als de rust is teruggekeerd, kunnen ze opnieuw aansluiten bij het spelgebeuren. Leerlingen die vechten, opmerkingen van leerkrachten herhaaldelijk naast zich neerleggen, weglopen, … kunnen geschorst worden van de speeltijd. Zij verblijven dan minstens 1 speeltijd in de strafzone. Wanneer een leerling in de strafzone moet zitten, mag hij/zij de laatste 5 minuten nog spelen. Als ernstige incidenten zich herhalen zal de klassenraad alternatieven voor de speeltijd bespreken.
• Niemand verlaat de speelplaats zonder de toestemming van een leerkracht.
• Aanplantingen en speelplaatsmeubilair moeten gerespecteerd worden.
7.2 Persoonlijke spullen
De school laat geen persoonlijke spullen van leerlingen toe. We denken vooral aan spelcomputers, MP3-spelers,…
• De school is niet verantwoordelijk voor persoonlijke spullen. Tenzij dit deel uitmaakt van een verplichte opdracht gegeven door een personeelslid om een les of activiteit te kunnen organiseren.
• Persoonlijke spullen moeten altijd getekend zijn.
- Elektronisch speelgoed wordt alleen toegelaten op de schoolbus.
• Persoonlijke spullen worden nooit geruild, gewisseld, uitgeleend, verkocht,…
7.3 Toestellen met opnamefuncties en GSM
De afspraken hierboven zijn ook hier van toepassing. Omwille van de privacy van uw kind, andere kinderen en personeelsleden moeten we hier nog een stap verder gaan.
De opnamefuncties (geluid en beeld) moeten altijd uitgeschakeld zijn. Cameralenzen moeten
zichtbaar afgeplakt worden.
GSM-toestellen zijn NIET toegelaten op school.
In zeer uitzonderlijke gevallen en enkel na toelating van de directeur mag een GSM meegegeven worden. Met de leerling en de ouders wordt een contract opgesteld over het gebruik hiervan. De GSM wordt ’s morgens in bewaring afgegeven aan de juf/meester.
- Lichamelijke opvoeding
Onze school is sinds vele jaren een sportactieve school. Daar zijn wij fier op. De leerlingen krijgen 3 uur per week turnen. 1 keer per maand gaan de leerlingen zwemmen in het gemeentelijk zwembad van Duffel. Wij vragen verzorgde turn- en zwemkledij te voorzien:
8.1 Turnen
- turnbroek
- T-shirt
- turnpantoffels of sportschoenen met kleurvaste zolen
- turnzak
8.2 Zwemmen
- aansluitende zwembroek of badpak. Zwemshorten zijn verboden volgens het reglement van het
zwembad. - handdoek
- zwemzak
Als uw kind niet kan of mag deelnemen aan een sportactiviteit vragen wij een medisch attest van een arts of een verklaring die u zelf noteert en ondertekent in de agenda van uw kind.
- Het leerlingenvervoer
Leerlingen kunnen beroep doen op het gratis leerlingenvervoer.
Dit kan enkel onder voorwaarden die besproken worden tijdens de inschrijving.
Het spreekt voor zich dat de leerlingen zich tijdens de busritten behoorlijk gedragen.
Aan de ouders wordt het busreglement ter ondertekening voor akkoord meegegeven.
- ICT en internet
Computers en het gebruik van internet zijn niet meer uit ons leven weg te denken.
Ook op onze school wordt er vaak met computers gewerkt. Elke klas beschikt over een internetverbinding.
- Chatten en mailen via persoonlijke adressen zijn tijdens de schooluren niet toegelaten.
- Onder toezicht van de titularis is communicatie via een klasmail-account wel toegestaan.
TIP
Houd thuis ook toezicht op het computergebruik van uw kind.
We willen o.a. vermijden dat via mail of via chatrooms de school, andere leerlingen, leerkrachten, soms uzelf, … in een negatief daglicht gezet worden.
Geef tijdig aan als uw kind slachtoffer werd van deze vorm van pesten!
- De Webiste en instagram
De website van de school: steeds een bezoekje waard: https://schoolterelst.wixsite.com/schoolterelstduffel
Ook op onze instagram-pagina kan u het reilen en het zeilen volgen van de leerlingen:
School_Ter_Elst
- Administratieve voorschriften
12.1 Verzekering
Elk kind is verzekerd tegen lichamelijk letsel. Elk letsel opgelopen tijdens een schoolactiviteit of op de weg van en naar de school (steeds de veiligste weg nemen) wordt door de schoolverzekering gedekt. Breng de school zo snel mogelijk op de hoogte van het lichamelijk letsel.
De school informeert ouders over de te volgen procedure voor terugbetaling.
12.2 Materiële schade
Alle schade opzettelijk door de kinderen aangericht, wordt doorgerekend aan de ouders. De kosten kunnen door ouders dan eventueel gerecupereerd worden via de eigen familiale polis.
12.3 Verandering van contactgegevens
Een verandering van woonplaats wordt onmiddellijk aan de school gemeld. Het is erg belangrijk dat elke verandering van contactgegevens (adres, telefoonnummer, mailadres,…) zo spoedig mogelijk wordt doorgegeven aan de school.
- Schoolfactuur
13.1 Betalingen
Betalingen gebeuren steeds cash.
De leerkracht noteert de nodige betalingen op het betaalblad in de agenda van uw kind. Volg deze betalingen goed op zodat de leerkracht de administratie goed kan bijhouden.
De betalingen worden door de administratie van de school correct bijgehouden en zullen op geen enkele manier de bedragen van het maximumfactuur overschrijden. U kan steeds informeren naar de stand van zaken.
Problemen rond betalingen kunnen steeds discreet met de directie besproken worden. Samen kan gezocht worden naar een oplossing.
13.2 Schoolbenodigdheden
Handboeken, schriften en het elementaire schoolgerief (schrijfgerief, meet- en tekenmateriaal, zakrekenmachine,…) worden gratis ter beschikking gesteld. De leerlingen zorgen zelf voor de goede staat van het hen toebedeelde materiaal.
Bij beschadiging worden de kosten doorgerekend aan de ouders of wordt het materiaal vervangen door de ouders.
13.3 Schooluitstappen
De overheid voorziet een maximumfactuur die aan ouders mag worden voorgelegd voor activiteiten die samenhangen met het nastreven van de eindtermen. We onderscheiden:
- een scherpe maximumfactuur
Inzake verplichte activiteiten en materialen die het schoolleven levendig maken (toneel- en museumbezoek, daguitstap,…): - kleuters maximum 55 euro/jaar
- lagere school maximum 105 euro/jaar
- een minder scherpe maximumfactuur
Voor meerdaagse activiteiten buiten de school. Het maximumbedrag ligt hier op 535 euro voor de volledige duur van het basisonderwijs.
13.4 Middaggeld
Tijdens de middagpauze nemen de leerlingen verplicht een drankje af van de school. Tijdens deze pauze maken de leerlingen ook gebruik van de klaslokalen, het sanitair, de speelplaats, de gangen, …
Middaggeld is niet inbegrepen in het maximumfactuur en bedraagt max. 8 euro per maand, rekening houdend met de vakantieperiodes.
13.5 Zwemmen
De bijdragen voor het zwemmen zijn wel inbegrepen in het maximumfactuur. Het zwemgeld bedraagt 2,5 euro. De gemeente Duffel betaalt het vervoer naar het gemeentelijk zwembad.
13.6 Meerdaagse uitstappen
In de loop van het schooljaar zal u over deze bijzondere schoolweken geïnformeerd worden.
Op het document ‘schoolorganisatie’ staat een kort overzicht van de klassen die op meerdaagse uitstap gaan.
Schooljaar 2024-2025
- Het schoolteam
directie meester Gert gert.heyselberghs@schoolterelst.be
waarnemend directeur meester Ben ben.sas@schoolterelst.be
schoolpsycholoog juf Kim kim.lambrecht@schoolterelst.be
administratief medewerker juf Chris chris.monsieur@schoolterelst.be
vlinder juf Katleen katleen.lettani@schoolterelst.be
luchtballon juf Reine reine.deley@schoolterelst.be
libel juf Violaine violaine.rosseel@schoolterelst.be
zeppelin juf Dagmar dagmar.vandevondel@schoolterelst.be
raket meester Tom tom.leonidas@schoolterelst.be
helikopter juf Naomi naomi.jacobs@schoolterelst.be
parachute juf Phaedra phaedra.moonen@schoolterelst.be
straaljager juf Lien lien.sels@schoolterelst.be
reiger juf Aprill april.bueds@schoolterelst.be
satelliet juf Olivia olivia.hellinx@schoolterelst.be
kinesiste juf Inez inez.bossers@schoolterelst.be
logopediste juf Liesbe liesbet.claes@schoolterelst.be
logopediste juf Elke elke.geluykens@schoolterelst.be
GOK/halte juf Krista krista.debeer@schoolterelst.be
ambulante/halte meester Tim tim.remans@schoolterelst.be
ambulante leerkracht juf Isabelle isabelle.vanwinckel@schoolterelst.be
ambulante leerkracht juf Tinne tinne.vandyck@schoolterelst.be
ambulante leerkracht meester Geert geert.claessens@schoolterelst.be
ambulante leerkracht meester Kris kris.engelborghs@schoolterelst.be
ambulante leerkracht juf Helga helga.nauwelaerts@schoolterelst.be
turnleerkracht meester Olaf olaf.delahaye@schoolterelst.be
turnleerkracht meester Laurens laurens.gysels@schoolterelst.be
logistiek medewerker meester Kim
- Belangrijke data
2.1 Eerste schooldag
Maandag 2 september 2024
2.2 Laatste schooldag
Maandag 30 juni 2025 om 12.15 uur
De schoolbussen rijden die middag volgens de uurregeling zoals op woensdag. U houdt hier best tijdig rekening mee.
2.3 Rapporten en oudercontact
Elk schooljaar worden drie rapporten uitgereikt. Het rapport is een weergave van de behandelde leerstof.
Omdat wij de houding en het gedrag van uw kind erg belangrijk vinden, maken wij graag de tijd vrij om hierover te praten tijdens een persoonlijk gesprek. Wij waarderen uw aanwezigheid enorm! Op het oudercontact is er geen opvang voorzien voor de leerlingen.
We voorzien 4 oudercontacten (OC 1, OC 2, …).
OC 1 maandag 16/09 van 18.30 uur tot 20 uur
Kennismaking met het schoolteam + voorstelling
klaswerking
OC 2 maandag 25/11 van 16.00 uur tot 20.00 uur met rapport
OC 3 maandag 24/02 van 16.00 uur tot 20.00 uur met rapport
OC 4 dinsdag 24/06 van 16.00 uur tot 20.00 uur met rapport
2.4 Vrije dagen schooljaar 2024-2025
Pedagogische Studiedag 1 Vrijdag 27 september 2024 (vrijaf voor de leerlingen)
1e facultatieve verlofdag Maandag 21 oktober 2024
Herfstvakantie Maandag 28 oktober 2024 t.e.m. zondag 3 november 2024
Wapenstilstand Maandag 11 november 2024
Pedagogische Studiedag 2 Dinsdag 3 december 2024 (vrijaf voor de leerlingen)
Kerstvakantie Maandag 23 december 2024 t.e.m. zondag 5 januari 2025
2e facultatieve verlofdag Maandag 3 februari 2025
Pedagogische studiedag 3 Woensdag 26 februari 2025
Krokusvakantie Maandag 3 maart 2025 t.e.m. zondag 9 maart 2025
Paasvakantie Maandag 7 april 2025 t.e.m. zondag 20 april 2025
Paasmaandag Maandag 21 april 2025
Dag van de Arbeid Vrijdag 1 mei 2025
Hemelvaartsdag Donderdag 29 mei 2025
Brugdag Vrijdag 30 mei 2025
Pinkstermaandag Maandag 9 juni 2025
2.5 Zwembeurten
Op deze data is het zwembad beschikbaar voor onze school. Begin september delen we de exacte data voor uw zoon/dochter mee.
1ste trimester Wie?
6/09 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
20/09 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
4/10 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
18/10 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
15/11 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
29/11 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
13/12 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
2de trimester
10/1 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
24/1 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
7/2 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
21/2 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
21/3 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
4/4 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
3de trimester
2/5 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
16/5 Vlinder, Libel, Luchtballon, Zeppelin, Parachute
13/6 Raket, Helikopter, Straaljager, Reiger, Satelliet
2.6 Eerste Communie
De eerste communie wordt enkel georganiseerd bij minimum 5 deelnemers en enkel voor leerlingen die reeds gedoopt zijn.
2.7 Zeeklassen en Sportklassen
Meer info volgt in de loop van het eerste trimester.
Survivalklassen in Kasterlee (Helikopter en Raket)
Maandag 26 mei 2025 t.e.m. woensdag 28 mei 2025 tot 15 uur + vanaf 15 uur receptie voor ouders
Sportklassen in Gent (Reiger en Satelliet)
Maandag 2 juni 2025 tem vrijdag 6 juni 2025 tot 16 uur + vanaf 16 uur receptie voor ouders